Sunday, October 9, 2011

Erinevad mõõdikuliigid


Mõõdikuid on erinevaid ja nende jälgimise operatiivsus on erinev. Järgnevalt toon ühe võimaliku liigituse ja kasutamise soovitused. Hobiettevõtte jaoks on see mõistagi overkill, intensiivses kasvufaasis ettevõtte jaoks jääb ehk isegi väheks.

1. KPI – key performance indicator, mida teha, et paremini läheks?
KPI on seotud pigem põhitegevusega ja pigem ei ole rahaline mõõdik. Suunatud tuleviku tegevuse parandamisele. Jälgitakse väga operatiivselt, suurtes ettevõtetes reaalajas, muidu igapäevaselt/nädalaselt.
Näide: Lennufirma juht jälgis isiklikult lennukite hilinemisi, üle normi hilinemise korral helistas vastutavale töötajale, hilinemiste arv vähenes selle tulemusena kiiresti. Lennufirma jaoks oli kriitiliseks KPI-ks lennukite hilinemine.

Jaemüügiettevõtte jaoks võib olla KPI-ks kassajärjekorra pikkus tipptunnil või kaupade otsalõppemine müügisaalis.

Väiksemate ettevõtete jaoks ei pruugi alati KPI-d vaja ollagi, tegevuse maht on väiksem ja ülevaade hoomatavam.

2. PI – performance indicator, kuidas sul läheb?

Igapäevaselt või iganädalaselt võiks jälgida oma olulisi võtmevaldkondi, nt müük, kliendid, raha.

Näiteks igapäevaselt:
-         raha pangakontodel
-         laekumata müügiarved ja laekumiste prognoos,
-         maksmata ostuarved ja vajalike maksmiste prognoos.

Iganädalaselt:
-         müük peamiste teenuse/kaubaliikide kaupa, vs prognoos,
-         müük müügiinimeste lõikes,
-         müük peamistele klientidele,
-         kliendikohtumisi müügiinimese kohta,
-         uute klientide arv.

3. KRI – key result indicator, kuidas sul läinud on?

Igakuiselt olulisemad tagasiulatuvad finantstulemused, põhjalikumad analüüsid.
Näiteks:
-         viimase kuu kasumiaruanne võrrelduna prognoosi ja eelmiste aasta sama kuuga,
-         aasta kasumiaruanne kumuleeruvalt, võrrelduna prognoosi ja eelmise aastaga,
-         aasta tulemuste prognoos, senine tegelik + tuleviku prognoos,
-         kasumiaruanded viimased 12 kuud kõrvuti,
-         klientide kasumlikkus (müügitulu – otsekulud),
-         rahavoog põhitegevusest (EBITDA + nõuete ja kohustuste muutused),
-         valitud finantssuhtarvud, graafikuna viimase 12-16 kuu tulemused, näiteks:
o       uute klientide osakaal käibest,
o       kliendikohtumiste arv müügitehingu kohta,
o       maksevõime tase,
o       nõuete laekumiste aeg päevades,
o       ostuarvete maksmise aeg päevades,
o       EBITDA,
o       EBITDA suhe käibesse,
o       käive töötaja kohta,
o       kasum töötaja kohta,


Aasta lõikes, aastaaruannete alusel tuleks kindlasti jälgida peamiste finantstulemuste ja suhtarvude võrdluseid konkurentidega.

1 comment:

  1. Kuidas ma Christy Walton Finance'ilt laenu sain, olen sattunud petuskeemide kätte, kuni kohtun selle ustava laenuandjaga, kes andis mulle 50 000 euro suuruse laenu, ja nüüd usun, et on veel tõelisi veebilaenuandjaid, siin on meil (christywalton355@ gmail.com) laenuandja kohta, kui vajate rahalist abi, võite temaga abi saamiseks ühendust võtta: christywalton355@gmail.com

    ReplyDelete